Emrah Blkn Google fuck you Skype hakanakdan@outlook.com ulaş bana. Emrah Blkn Google fuck you Skype hakanakdan@outlook.com ulaş bana. Emrah Blkn Google fuck you Skype hakanakdan@outlook.com ulaş bana.

مروری بر کارنامه بازیگری جمشید هاشم پور

جمشید هاشم‌پور که در دهه‌های شصت و هفتاد یکه‌تاز ایفای نقش در آثاری تجاری بود که وی را در قامت یک ابرقهرمان به تصویر می‌کشیدند در سالهای بعد کوشید تواناییهای بازیگریش را خرج کاراکترهایی کند که به اندازه مخاطبان توجه منتقدان را هم به خود جلب کند.

هاشم پور علی رغم محبوبیتی که سالها بین سینما دوستان داشته، ولی در دوره هایی به شدت مورد بی مهری از سوی مدیران سینمایی واقع شده است. بی مهری هایی که شاید ریشه در ترس از محبوبیت او و احتمال نقش آفرینی در فضای سینمایی مورد انتظار مدیران وقت بوده است.او در فیلمهای متعدد،متنوع و مختلفی بازی کرده است.از فیلمهای دفاع مقدس گرفته تا فیلمهای کمدی و معناگرا.از فیلمهای ترسناک تا فیلمهای ملودرام.

هاشم پور که سال ۱۳۴۶ وارد سینمای ایران شد و تقریبا با تمام کارگردانان سینمای ایران همکاری داشته است.از معدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و سینما را از سینما شروع کرده است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنه هایی از فیلم تماس شیطانی بود که صحنه های تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.ستاره بودنش در دهه شصت و هفتاد سینمای ایران قابل کتمان نیست. بازی بسیار خوب او در فیلم های «آواز قو»،«سفر به فردا»،«قارچ سمی»و«واکنش پنجم» تحسین برانگیز است.بازی او در نقش زینال بندری در فیلم «تاراج»بود که این بازیگر را با سر تراشیده میان مردم مطرح کرد تا جایی که قهرمان سرتراشیده تا سال ها مخاطبان زیادی را روانه سینما می کرد.کمتر کسی است که نقش او را در فیلم «مادر» به خاطر نداشته باشد.هاشم پور در مادر برادر ناتنی و مهمان ناخوانده ای است که تا قبل از سکانس ورودش به خانه قدیمی مادر،کسی از حضورش اطلاعی ندارد.او در مادر تنها کسی است که می تواند برادر بزرگ خانواده،را سر جایش بنشاند و او را وادار کند تا با غلامرضا (اکبر عبدی)رفتار درستی داشته باشد.

دهه شصت برای جمشید هاشم پور دهه بسیار پرکاری بود و هر سال تقریبا با چهار فیلم که همه شان هم در ژانر اکشن بودند بازی می کرد .عقاب ها یکی از همین فیلم ها بود که توانست پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به لحاظ تعداد مخاطب شود.
«نقطه ضعف» این فیلم که ساخته محمدرضا اعلامی بود،اولین فیلمی است که این بازیگر با سرتراشیده در آن ظاهر شد و با توجه به فیزیک و توانایی رزمی اش به سرعت تبدیل به یک بازیگر مطرح و پولساز در فیلم های اکشن شد.فعالیت جمشید هاشم پور بعد از این فیلم در سینما بسیار منظم تر شده و تا سال ۶۷ حدود ده فیلم بازی می کند.
«افعی» که کپی ایرانی چند فیلم اکشن خارجی مانند «اولین خون» با بازی سیلوستر استالونه و «غارتگر» با بازی آرنولد بود،با استقبال بسیار بالای تماشاگران مواجه شد و عنوان دومین فیلم پرفروش در تهران و پرفروش ترین فیلم شهرستان ها را به خود اختصاص داد.

موفقیت «افعی» به حدی بود که تا چندین سال بعد فیلم هایی با همین سر و شکل و البته با حضور جمشید هاشم پور در نقش هایی مشابه با همان نقشش در فیلم اعلامی،ساخته شدند.
در «نیش» افسر تجسس پرونده های قاچاق مواد مخدر(ابوالفضل پور عرب) حکم اعدام یک قاچاقچی را می گیرد. مدتی بعد،همسر و فرزند او را جلوی چشمانش می کشند.تنها راه رسیدن سروان به قاتل،یک قاچاقچی کهنه کار(جمشید هاشم پور)است که آزادی مشروط دارد.در این فیلم سلطان فیلمهای اکشن همبازی پور عرب می شود.
قهرمان بی رقیب سینمای ایران در دهه شصت می گوید «پرده آخر» از آثار ماندگار سینمای ایران است و تا به حال فیلمی از این نوع و برتر از «پرده آخر» ندیده است و حضور در این کار را مایه افتخارش    می داند.
این بازیگر در سال ۷۷ در فیلم«هیوا» نقش یک رزمنده را بازی کرد که برایش دیپلم افتخار را از هفدهمین جشنواره فیلم فجر گرفت.
حضور هاشم پور در فیلم های تاریخی و آغازگر موج سینمای اجتماعی و انتقادگر به شرایط اجتماع روز بود که هر دو از وجوه مختلف در کارنامه هاشم پور از نقاط عطف و برجسته محسوب می شوند.
در ده‍ه هشتاد تک جرقه های حضور متفاوت هاشم پور،به روندی تثبیت شده در کارنامه کاری او بدل شد؛تجربه هایی خاص که حتی کمیت فیلم هایی که در این دهه تا به امروز بازی کرده این روند را به عنوان دغدغه اصلی او نهادینه می کند.به علاوه اینکه حضور او در فیلم های دفاع مقدسی هم کمیت عمده ای را به خود اختصاص داده ولی محدود به این سطح هم نمی ماند.
هاشم پور پنج بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده و یک بار هم برای بازی در فیلم «مسافر ری» داوود میرباقری برنده تندیس حافظ شد.

نویسنده:محمد بویری